Az eladó nem köteles kicserélni az egyébként kifogástalan minőségű árut, ha nem pont a kapott ajándékra vágytunk, vagy ugyanabból több is került a karácsonyfa alá, esetleg vásárlás után meggondoltuk magunkat. A jó kereskedőnek azonban nem csak a bevétel, hanem a vevők elégedettsége is fontos. Éppen ezért sok üzletben hajlandók kicserélni az árut egy megfelelőbbre akkor is, ha nem a vevő, hanem a megajándékozott viszi vissza.
A legtöbb kereskedő készséges
Karácsony után sok helyen üresek a polcok, de a vevők igényeire odafigyelő üzletekben kifejezetten a cserék miatt ilyenkor is teljes a kínálat.
Az internetes áruházak vevőit speciális jogok illetik meg – tudtuk meg Molnár Pétertől, a megyei kormányhivatal műszaki engedélyezési és fogyasztóvédelmi főosztályvezetőjétől. A webshopok vásárlói a néhány kattintással megvásárolt termék kézhezvétele után indoklás nélkül meggondolhatják magukat, az áruért cserébe pedig a pénz visszajár.
– Ilyenkor figyelnünk kell a határidőre: a jogszabály a kézhez vétel napjától 14 napon belüli elállási jogot biztosít a fogyasztó számára, a fogyasztónak írásban meg kell tennie az elállási szándékát a vásárlástól, emellett vissza kell juttassa a termékeket a kereskedőnek – magyarázta Molnár Péter.
Hibás termékekkel kapcsolatos reklamáció esetén jó tudni: kötelező jótállás jellemzően a 10 ezer forintnál nagyobb értékű, tartós fogyasztási cikkekhez jár, viszont minden terméknek van szavatossága. Jótállási jog érvényesítéséhez elég a hibás áru és a garancia papír, szavatosságnál pedig az eladó nem kérheti az eredeti csomagolást, csak a terméket és a nyugtát.