A megye lakosságának 95 százaléka tizenöt kilométeres körön belül elér egy kormányablakot. Hajdú-Biharban 17 intézményt alakítottak ki, ezekben összesen 131 munkaállomás és 21 fotófülke üzemel. A kormányablakok legnagyobb előnye, hogy egy helyen több mint 500 ügyet lehet elintézni.
– Nem kell ezer helyre menni. A kormányhivatalok rendszerében a kormányablaki rendszer egyfajta gyűjtőpont. Tulajdonképpen minden ügyet el lehet intézni, ha nem, akkor onnan indítják el azokat – közölte Rácz Róbert kormánymegbízott.
A keddi tájékoztatón elhangzott, az a cél, hogy ne az ügyfél, hanem a papír utazzon, így az ügyintézők azoknál az ügyeknél is segítenek, amelyek nem a kormányablak hatáskörébe tartoznak. Az adott kérelmeket ugyanis eljuttatják az önkormányzathoz, vagy az illetékes szervekhez. A kormányablakokban akár negyedóra alatt is el lehet intézni bármilyen ügyet.
– Ha a korábbi okmányirodai rendszerrel hasonlítjuk össze, ahol fontos szerepe volt az időpontváltozásnak: teljesen átalakultak az ügyintézési lehetőségek és tapasztalatok is. Nagyjából 10-15 perc alatt minden típusú ügyet a kormányablakban el lehet intézni – hallhattuk Vasas Lászlónét, a Hajdú-Megyei Kormányhivatal főigazgatóját.
Január 1-jétől több esetben eltörlik vagy csökkentik bizonyos hatósági eljárások díját. Nem kell például fizetni majd a személyigazolvány kiállításáért vagy az erkölcsi bizonyítvány kiadásáért sem. Ezzel az intézkedéssel 10 milliárd forint marad majd az állampolgárok zsebében.