A legfrissebb adatok szerint tavaly már minden negyedik kocsit importból vásároltak a vevők. Öt évvel ezelőtt az idehaza átírt autóknak csak négy százaléka volt külföldi. Ez hatással van a magyar autópark összetételére is, így ugyanis hiába kerül forgalomba évről évre több új autó, a 13 éves átlagéletkor nem változik.
Illusztráció
A külföldről behozott autók vásárlásánál a honosításnál az ügyintézést a közlekedési hatóságnál kell elkezdeni. Európai Uniós országból behozott kocsi után nem kell vámot fizetni. A megyei kormányhivatal műszaki engedélyezési és fogyasztóvédelmi főosztálynál azt mondták: ha a jármű rendelkezik érvényes műszaki engedéllyel, ugyanolyan dátummal adják ki továbbra is a magyar okmányokat, ha viszont nincs engedélye, akkor elvégzik az eljárást. Arra viszont felhívták a figyelmet, hogy senki ne vásároljon Magyarországon bizonytalan eredetű autót. Kevesen tudják ugyanis, hogy a használt termékekre is egy év szavatosságot kell vállalni az eladónak.
– Ne vásároljanak olyan autót, melynek az adásvételi szerződésén egy külföldi állampolgár szerepel! Minden esetben egy magyar személy vagy kereskedőnek a neve álljon a szerződésen, akinél érvényesíteni lehet az esetleges szavatossági igényeket – tanácsolja Molnár Péter, a kormányhivatal műszaki engedélyezési és fogyasztóvédelmi főosztályának vezetője.
Újdonság, hogy ettől az évtől megszüntették a környezetvédelmi plakettet és a műszaki érvényességet jelző címkét. Az újonnan vizsgázó járműveknél ezeket a matricákat már leszedik a rendszámokról, helyettük egy úgynevezett érvényesítő sorszámot ragasztanak majd a forgalmi engedélybe.