Meglepő tapasztalatokkal gazdagodhattak a csütörtöki Napszemle nézői: a Nagyerdei körút Egyetem tér és Simonyi út közötti szakaszán a gyalogosoknak nem csak a borzalmas minőségű járdával kellett megküzdeniük, hanem a kétkerekűekkel is. Csak amíg a DTV stábja ott forgatott, alig negyedóra alatt jó sok kerékpárost láttak a járdán tekerni, akik olykor a frászt vitték a járókelőkre, merthogy ők meg a kátyúkat, repedéseket, gödröket kerülgetve próbáltak előre haladni, s eljutni A pontból B-be… S hogy a kép még teljesebb legyen, feltűnt egy motoros postás is, aki szintén úgy érezte, neki is ott a helye a járdán.
Ez itt nem bicikliút
Tudjuk, a biciklisek, autósok és gyalogos közlekedők viszonyával foglalkozó írások általában erős indulatokat váltanak ki, mert a közlekedés szereplői rendre úgy érzik, ők azok, akik célkeresztbe kerülnek. Az autósok szerint sem a kerósok, sem a gyalogosok nem ismerik, vagy nem alkalmazzák a KRESZ-t, viszont kizárólag ők, a gépjárművel közlekedők azok, akiket letraffipaxoznak, akiket megbüntetnek, akiket szép sárga csekkekkel díjaznak olykor egészen pitiáner vétségekért is. A gyalogosok ellenben azzal érvelnek, hogy a járda az övéké, és joguk van (volna) biztonságosan haladni ott, anélkül, hogy bicajosok száguldanának el mellettük. Tény, hogy egy kerékpáros jóval erősebb, mint a gyalogos: ott a váz, a lendület, és nem kérdés, hogyha biciklis meg gyalogos ütközik, nagyobb esélye van az utóbbinak arra, hogy összetörje magát.
A jelen közlekedési helyzetben a kerékpárosok joggal mondhatják, hogy a Nagyerdei körút Egyetem tér és Simonyi út közötti szakaszán az úttesten biciklizni életveszélyes. Jobb oldalon ugyanis ott a villamos, ami erősen megnehezíti – kifejezetten veszélyessé teszi – az út szélére húzódást. Ki az, aki azt mondja, ő aztán szívesen tekerne ezen a szakaszon? Csakhogy a biciklisek egy része nem az egyetem felől érkezett, hanem a másik irányból, tehát az úttesten haladva nekik nem a villamos felé kellene húzódniuk. Ráadásul a KRESZ nem mondja azt erre az esetre, hogy semmi gond, tessék a járdán kerekezni akkor. A KRESZ szerint a járdán tilos kerékpározni. Kivétel ez alól a 12 évnél fiatalabb gyerek, mivel ő főútvonalon még nem kerékpározhat, így a párhuzamos járdán haladhat, de legfeljebb 10 km/h sebességgel. Lakott területen csak akkor szabad a járdán kerékpározni (legfeljebb 10 km/h-val), ha az úttest kerékpáros közlekedésre alkalmatlan (például földút). A hivatalos értelmezés szerint az, hogy az úttesten nagy a járműforgalom, vagy tábla tiltja az úttesten a kerékpáros közlekedést, még nem jelenti, hogy szabadna a járdán tekerni. Tehát azok a bicajosok, akik ennek az útszakasznak szeretnének az egyik pontjáról a másikra eljutni, leszállhatnak a nyeregből, és végigtolhatják a járdán a bicajt. Vagy használhatják a – valamivel hosszabb – kerékpárutat, ami a parkerdőn vezet keresztül. Ott nincsenek autók, nincsenek villamosok. (És remélhetőleg gyalogosok sem akadályozzák a zavartalan közlekedést a bicikliúton.)
Szerencsére a Nagyerdei körúton ritkán szenvednek balesetet kerékpárosok, és az sem jellemző, hogy gyalogosoknak okoznának sérüléseket – mint azt Dobó Dénes, a megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője elmondta.
Ahogy a Napszemlében is elhangzott: a járdaburkolat javítását a lakosság és önkormányzati képviselő is kérte. „Az elkövetkező időszakban ezt a járda is felújítjuk, sőt elképzelhető, hogy a kerékpárosok számára is lesz hely” – nyilatkozta Haász Ferenc városüzemeltetési osztályvezető. Ez biztatóan hangzik.
Addig viszont, míg az útviszonyok megváltoznak, a kerékpárosok visszatérhetnének a szabályos közlekedéshez. A bicikliúthoz, vagy ahhoz, hogy leszálljanak a nyeregből, és tolják a bicajt. A rendőrség pedig – pusztán pedagógia célzattal – élhetne a lehetőséggel a gyalogosok védelmében, miszerint a járdán kerékpározás is büntethető. (5-től 50 ezer forintig terjedő helyszíni bírsággal.) Nehogy a kerósok, a motorosok mellett még egy-két bátortalanabb kamionos is úgy gondolja, számukra is a járdán lenne a legjobb közlekedni.